„Architektura Szkolna II RP” – dr hab. inż. Michał Pszczółkowski

W cyklu – spotkania z Architekturą – projektu Gdyński Szlak Modernizmu – zapraszamy na wykład online dr. hab. inż. Michała Pszczółkowskiego pt. „Architektura Szkolna II Rzeczypospolitej”. Premiera online YouTube.com kanał Gdyńskiego Szlaku Modernizmu. Link do premiery wykładu zostanie opublikowany na stronie Gdyński Szlak Modernizmu 1-2 dni przed datą wydarzenia

Opis:
W 1928 roku na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu pojawiła się makieta, złożona z dwóch części. Pierwsza przedstawiała dużą izbę szkolną z dwudziestoma dwuosobowymi ławkami o pochyłych, ruchomych pulpitach i dużą, czarną tablicą z napisem: „1928”. Drugą część makiety stanowiła niska i wąska izba z kilkoma wieloosobowymi ławkami, zamiast podłogi było klepisko pokryte śmieciami, a na tablicy widniał napis: „1918”. Rzeczywistość lat międzywojennych była bardziej skomplikowana i odbiegała znacznie od tego wyidealizowanego przedstawienia, niemniej nie ulega wątpliwości, że w budownictwie szkolnym dokonał się w tym okresie wielki postęp. Pod względem architektonicznej formy są to obiekty bardzo zróżnicowane. Dla szkół budowanych w latach dwudziestych charakterystyczne są okazałe, dekoracyjne formy, inspirowane wzorami renesansowymi, barokowymi i klasycystycznymi. Lata trzydzieste to z kolei niekwestionowany triumf funkcjonalizmu, który w budownictwie szkolnym przyjął się powszechnie, przede wszystkim ze względu na postulat szybkiego i masowego budowania. Funkcjonalistyczne szkoły powstawały zarówno w miastach, jak też w ośrodkach małomiasteczkowych i wiejskich. Nurt nowoczesny w architekturze szkolnej doczekał się statusu stylu nowoczesnego i modnego, a nawet ekskluzywnego. Wybitne realizacje tego nurtu były dumą mieszkańców, stawały się symbolem nowoczesności i postępu.