Pozytywna Dyscyplina
Przekonania – uprzejmie i stanowczo

7 WAŻNYCH PRZEKONAŃ I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ WAŻNE W ROZWOJU ORAZ POMAGAJĄ DZIECIOM ODNIEŚĆ SUKCES W ŻYCIU I W SZKOLE:

  1. Jestem zdolny i kompetentny – głębokie przekonanie o własnych zdolnościach.
  2. To, co wnoszę od siebie ma znaczenie i jestem naprawdę potrzebny – głębokie przekonanie o własnym znaczeniu w relacjach z najbliższymi osobami.
  3. Mam wpływ na to, co się ze mną dzieje – głębokie przekonanie o własnej mocy i wpływie na własne życie (wykorzystuję władzę, jaka mam, aby dokonywać wyborów, które pozytywnie wpływają na to, co przydarza się mnie i mojej wspólnocie).
  4. Posiadam dyscyplinę i samokontrolę – rozumienie własnych emocji i wykorzystywanie tej wiedzy do rozwijania  dyscypliny i samokontroli (umiejętności intrapersonalne).
  5. Potrafię pracować z innymi z zachowaniem zasad szacunku – umiejętność pracy z innymi oraz zawierania przyjaźni dzięki dobrej komunikacji, współpracy, negocjacjom, dzieleniu się i empatii (umiejętności interpersonalne).
  6. Rozumiem, jak moje zachowanie oddziałuje na innych –  dobrze rozwinięta umiejętność systemowego podejścia do życia: reagowanie na ograniczenia codziennego życia oraz radzenie sobie z konsekwencjami w sposób odpowiedzialny, elastyczny i spójny (branie odpowiedzialności za swoje błędy nie jest niczym niebezpiecznym).
  7. Umiem rozwijać mądrość i umiejętność właściwego osądu poprzez codzienną praktykę – mądra i spokojna ocena zgodnie z wyznawanymi wartościami.

UPRZEJMY I STANOWCZY JEDNOCZEŚNIE

Jedną z podstaw Pozytywnej Dyscypliny jest bycie uprzejmym i stanowczym jednocześnie.  Niektórzy dorośli są UPRZEJMI (POBŁAZLIWI), ale nie STANOWCZY. Inni wręcz odwrotnie. Są SUROWI, ale nie UPRZEJMI. Większość balansuje pomiędzy dwoma stanowiskami, w zależności od nastroju, sytuacji i cierpliwości w danej sytuacji.

STANOWCZOŚĆ + UPRZEJMOŚĆ = SZACUNEK

3 S = szacunek: dla dziecka, dla siebie, dla wymagań sytuacji

UPRZEJMY I STANOWCZY JEDNOCZEŚNIE w praktyce

  1. (Zaakceptuj uczucia.)  
    Wiem, że trudno jest ci zakończyć zabawę I teraz jest czas na kolację.

Widzę, że jesteś zdenerwowany I wiem, że potrafisz powiedzieć to z szacunkiem..

  • (Okaż zrozumienie.) 
    Rozumiem, że wolisz rozmawiać z kolegą niż rozwiązywać teraz zadanie I praca musi być wykonana najpierw.
  • (Odwrócenie uwagi.) 
    Ty nie chcesz myć zębów, a ja nie chcę, żebyś miał w nich dziury. Kto pierwszy w łazience?
  • (Konsekwentnie trzymaj się wcześniejszych ustaleń.)
    Rozumiem, że nie chce ci się teraz sprzątać I jakie były nasze ustalenia dotyczące tego, kiedy będzie trzeba to zrobić?
  • (Daj wybór.)
    Nie chcesz iść spać I jest pora do łóżka. Dzisiaj czytam ja czy Ty?

Ty nie chcesz schować swojego telefonu I obowiązuje zasada, że na lekcji telefony są w plecaku. Czy schowasz go sam do plecaka czy wolisz oddać go do mojego depozytu do końca lekcji?

  • (Daj wybór i zapowiedz, co zrobisz.)
    Rozumiem, że chcesz jeszcze chwilę się pobawić zabawkami I czas na zabawę się już skończył. Możesz je odłożyć na miejsce sam lub ja je pozbieram i schowam w szafie na górze.
Udostępnij na facebooku