7 WAŻNYCH PRZEKONAŃ I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ WAŻNE W ROZWOJU ORAZ POMAGAJĄ DZIECIOM ODNIEŚĆ SUKCES W ŻYCIU I W SZKOLE:
- Jestem zdolny i kompetentny – głębokie przekonanie o własnych zdolnościach.
- To, co wnoszę od siebie ma znaczenie i jestem naprawdę potrzebny – głębokie przekonanie o własnym znaczeniu w relacjach z najbliższymi osobami.
- Mam wpływ na to, co się ze mną dzieje – głębokie przekonanie o własnej mocy i wpływie na własne życie (wykorzystuję władzę, jaka mam, aby dokonywać wyborów, które pozytywnie wpływają na to, co przydarza się mnie i mojej wspólnocie).
- Posiadam dyscyplinę i samokontrolę – rozumienie własnych emocji i wykorzystywanie tej wiedzy do rozwijania dyscypliny i samokontroli (umiejętności intrapersonalne).
- Potrafię pracować z innymi z zachowaniem zasad szacunku – umiejętność pracy z innymi oraz zawierania przyjaźni dzięki dobrej komunikacji, współpracy, negocjacjom, dzieleniu się i empatii (umiejętności interpersonalne).
- Rozumiem, jak moje zachowanie oddziałuje na innych – dobrze rozwinięta umiejętność systemowego podejścia do życia: reagowanie na ograniczenia codziennego życia oraz radzenie sobie z konsekwencjami w sposób odpowiedzialny, elastyczny i spójny (branie odpowiedzialności za swoje błędy nie jest niczym niebezpiecznym).
- Umiem rozwijać mądrość i umiejętność właściwego osądu poprzez codzienną praktykę – mądra i spokojna ocena zgodnie z wyznawanymi wartościami.
UPRZEJMY I STANOWCZY JEDNOCZEŚNIE
Jedną z podstaw Pozytywnej Dyscypliny jest bycie uprzejmym i stanowczym jednocześnie. Niektórzy dorośli są UPRZEJMI (POBŁAZLIWI), ale nie STANOWCZY. Inni wręcz odwrotnie. Są SUROWI, ale nie UPRZEJMI. Większość balansuje pomiędzy dwoma stanowiskami, w zależności od nastroju, sytuacji i cierpliwości w danej sytuacji.
STANOWCZOŚĆ + UPRZEJMOŚĆ = SZACUNEK
3 S = szacunek: dla dziecka, dla siebie, dla wymagań sytuacji
UPRZEJMY I STANOWCZY JEDNOCZEŚNIE w praktyce
- (Zaakceptuj uczucia.)
Wiem, że trudno jest ci zakończyć zabawę I teraz jest czas na kolację.
Widzę, że jesteś zdenerwowany I wiem, że potrafisz powiedzieć to z szacunkiem..
- (Okaż zrozumienie.)
Rozumiem, że wolisz rozmawiać z kolegą niż rozwiązywać teraz zadanie I praca musi być wykonana najpierw. - (Odwrócenie uwagi.)
Ty nie chcesz myć zębów, a ja nie chcę, żebyś miał w nich dziury. Kto pierwszy w łazience? - (Konsekwentnie trzymaj się wcześniejszych ustaleń.)
Rozumiem, że nie chce ci się teraz sprzątać I jakie były nasze ustalenia dotyczące tego, kiedy będzie trzeba to zrobić? - (Daj wybór.)
Nie chcesz iść spać I jest pora do łóżka. Dzisiaj czytam ja czy Ty?
Ty nie chcesz schować swojego telefonu I obowiązuje zasada, że na lekcji telefony są w plecaku. Czy schowasz go sam do plecaka czy wolisz oddać go do mojego depozytu do końca lekcji?
- (Daj wybór i zapowiedz, co zrobisz.)
Rozumiem, że chcesz jeszcze chwilę się pobawić zabawkami I czas na zabawę się już skończył. Możesz je odłożyć na miejsce sam lub ja je pozbieram i schowam w szafie na górze.