Pozytywna Dyscyplina
Komunikaty

ZWROTY W ODPOWIEDZI NA UWAGĘ

  • Widzę Cię i potrzebuję chwili na skończenie rozmowy z tatą.
  • Widzę, że jesteś koło mnie.
  • Jestem gotowy/-a być przy Tobie za pięć minut.
  • Widzę, że chcesz obejrzeć bajkę. Włączymy ją później. A teraz potrzebuję pomocy przy nakryciu stołu. Pomożesz mi? Chcesz zacząć od talerzy czy sztućców?
  • Widzę, że potrzebujesz coś powiedzieć. Dokończę zdanie i jestem dla Ciebie.
  • Widzę, że jesteś. A Twój uśmiech rozświetla ten pokój.
  • Jestem dla Ciebie za pięć minut.

ZWROTY W ODPOWIEDZI NA WŁADZĘ

  • Potrzebuję Twojej pomocy. Chcesz sprzątać w ciszy czy śpiewając.
  • Widzę, że nie chcesz umyć zębów. Co się stanie, kiedy ich nie umyjesz? Jak się będziesz czuł z nieładnym oddechem?
  • Widzę, że trudno Ci założyć buty. Kto pierwszy założy buty? Ja czy Ty?
  • Rozumiem, że nie chce Ci się umyć rąk. Do łazienki biegniemy czy idziemy?
  • Tu jest stoper. Zobaczymy, ile zabawek zdążysz pozbierać zanim zadzwoni.
  • Widzę, że ciężko Ci wynieść śmieci. Zrobisz to teraz czy za 10 minut?
  • Pamiętasz? Umawialiśmy się. Potrzebujesz stopera czy sam wyłączysz telewizor?
  • Widzę, że nie chcesz pozbierać zabawek. Podać ci jedną czy dwie zabawki?
  • Potrzebuję Twojej pomocy. Zrobisz to, na co się umawialiśmy teraz czy za kwadrans?
  • Kocham Cię i trzeba to zrobić teraz.
  • Chcesz ustawić stoper na tyle czasu, na ile myślisz, że Ci to zajmie?
  • Wiem, że Ci trudno uczyć się wiersza na pamięć. Chcesz to robić stojąc, leżąc czy chodząc?

ZWROTY W ODPOWIEDZI NA ZEMSTĘ/REWANŻ

  • Naprawdę czujesz się skrzywdzony. Bardzo mi przykro.
  • Może byśmy oboje zrobili sobie przerwę, ochłonęli i potem wrócili i zaczęli jeszcze raz.
  • Nie interesuje mnie, kto zaczął. Chciałabym wiedzieć, jak możemy sobie z tym poradzić z zachowaniem szacunku.
  • Jesteś zły, bo wpakowujesz się w kłopoty, a … wychodzi bez szwanku i unika przyłapania.
  • Chodźmy razem na plac zabaw/spacer.
  • Ciekawa jestem, jaki jest powód Twojego poczucia zranienia, kiedy ranisz innych.
  • Chyba masz naprawdę zły dzień. Chcesz o tym porozmawiać?
  • Wiesz, że naprawdę mi na Tobie zależy?
  • Możemy coś z tym zrobić, ale nie w ten sposób.
  • Jesteś naprawdę zraniony. Przykro mi.
  • Kiedy widzę, że ranisz innych, zastanawia mnie, co zraniło Ciebie.
  • Nie chcę Cię obwiniać. Chcę wiedzieć, jak możemy współpracować, szanując się nawzajem.
  • Jeśli uda Ci się mówić z szacunkiem, miło nam będzie współpracować.
  • Nie dziwię się, że jesteś zły, kiedy wpadasz w kłopoty, podczas kiedy inne dzieci nie ponoszą konsekwencji.
  • Wygląda na to, że masz naprawdę zły dzień. Chcesz o tym porozmawiać? Może oboje się uspokoimy, zrobimy sobie przerwę i wtedy wrócimy i spróbujemy jeszcze raz?
  • Kocham Cię, a od Twoich krzyków bolą mnie uszy. Wrócę, gdy się uspokoisz.
  • Kiedy leżysz na podłodze, kopiesz i krzyczysz, nie zrobię tego, co chcesz. Nie mogę zrozumieć, co mówisz. Kiedy się uspokoisz, wtedy porozmawiamy.

ZWROTY W ODPOWIEDZI NA BRAK WIARY W SIEBIE

  • Widzę, że jest Ci bardzo smutno. Co się stało?
  • Wiesz  co? Widzę, że jest Ci przykro. Mi też jest przykro, że Tobie jest przykro i potrzebuję przytulenia.
  • To może nie rób pracy domowej. Najpierw wyjmij zeszyty, przygotuj długopis, ołówek. Zaznacz karteczkami strony, na których masz ćwiczenia do zrobienia.
  • Widzę, że założenie butów jest dla Ciebie trudne. Co trzeba zrobić najpierw? O, zobacz, tu jest klocek. Co robisz? Trzymasz go w ręku, wkładasz do kieszeni. A z butem? Najpierw bierzesz do ręki, wkładasz na nogę. I co potem?
  • O, zobacz, mi czasem też nie wychodzi. I potrzebuję to zrobić jeszcze raz. Jak mi nie wyjdzie, zrobię kolejny raz.
  • Aha, czasem są gorsze dni. Czasem tak bywa. Mi też tak się zdarza. Kiedy gotuję zupę, wbijam gwoździe… czasem coś mi się nie uda.
  • Jesteś smutny, bo ten chłopiec Cię odepchnął. Nie martw się, pójdę z Tobą, żebyś tym razem wszedł na pewno, gdy będzie Twoja kolejka.
  • Co powiesz na uczenie się małymi krokami?    * Zróbmy to razem.
  • Pamiętasz, kiedy pierwszy raz próbowałeś? Pamiętasz, ile czasu potrzebowałeś, żeby to opanować?
  • Twój mózg staje się silniejszy, kiedy próbujesz nowych rzeczy i stajesz się mądrzejszy.
  • To naturalne, że popełniamy błędy. Dzięki temu się uczymy.
  • Twój uśmiech rozświetla ten pokój.
  • Ja wezmę mniejsze zabawki, a Ty większe?
  • Nie pamiętam, jak to zrobić. Mógłbyś mi pokazać?
kolo_ratunkowe

Udostępnij na facebooku