6. Kary, konsekwencje, nagrody i skupienie na rozwiązaniach. Cz. I 12.05.2020
Pozytywna Dyscyplina bierze pod uwagę uczucia dziecka i dorosłego. Kładzie mocny akcent na relacje między dzieckiem a dorosłym, między rodzeństwem i rówieśnikami.
W Pozytywnej Dyscyplinie mówi się też o 3 x S. Co to znaczy? 3 x S to szacunek: do siebie, do drugiego człowieka i do wymogów sytuacji. W rozwiązaniu sytuacji bierzemy pod uwagę zdanie zainteresowanych stron i okoliczności zachowania. Każde zachowanie wiąże się według prekursora Pozytywnej Dyscypliny, Alfreda Adlera, z tak zwaną prywatną logiką człowieka, czyli co on:
– myśli,
– czuje,
– decyduje.
A zatem, co dziecko myśli, czuje, co decyduje, kiedy dostanie karę albo konsekwencje? Co my myśleliśmy, czuliśmy i decydowaliśmy, kiedy dorośli stosowali wobec nas kary i konsekwencje?
A czy dziecko będzie zachowywać się lepiej, kiedy dostanie karę czy konsekwencje? Tak, ktoś powie. Oczywiście, że tak. A czy to nam rozwiąże problem?
Popatrzmy, jakich umiejętności życiowych i społecznych nauczymy, dając karę. Czy uczymy szacunku do siebie i do dorosłego? Czy uczymy rozwiązywania problemów, współodpowiedzialności, współpracy itp.?
Odpowiedź sama się nasuwa. Bo:
KARY:
- mają na celu kontrolę zachowania zamiast nauczania,
- pokazują, jak wykorzystać władzę jako sposób rozwiązywania problemów,
- to formy robienia czegoś dziecku i za dziecko, zamiast robienia czegoś razem z nim,
- nie zachęcają dziecka do uczenia się z własnego wnętrza ani do uczenia się, jak wspólnie rozwiązywać problemy,
- odwracają uwagę dziecka od prawdziwych problemów (dziecko staje się bardziej zainteresowane uniknięciem kary niż uczeniem się wewnętrznej wartości właściwej decyzji),
- źle wpływają na relacje dorosłego z dzieckiem (a relacje są najważniejszym narzędziem wpływania dorosłego na rozwój dziecka).
REZULTATY STOSOWANIA KAR
4 „R” KARY ROZŻALENIE („Dorosłym nie można ufać.”, „To nie fair.”) REWANŻ/ZEMSTA („Zemszczę się.”, „Ja Ci jeszcze pokażę!”) REBELIA/BUNT („Zrobię im na złość.”, „Udowodnię, że nie mają nade mną władzy.”, „A masz!”) REJTERADA – wycofanie („Jestem złą osobą.”) lub przebiegłość („Następnym razem nie dam się złapać.”) |
Zamiast na karach i konsekwencjach skup się na znajdowaniu rozwiązań z dzieckiem!
Rozwiązuj problemy wspólnie. Dziel się swoją radością ze wspólnej pracy. Unikaj przedstawiania codziennych zadań jako ciężaru. Zawieraj umowy i konsekwentnie je egzekwuj. Zachęcaj dziecko do współodpowiedzialności za funkcjonowanie rodziny/grupy, przydzielając mu prace do wykonania. Nauczaj i organizuj spotkania/narady rodzinne.
4 „P” SKUPIENIA NA ROZWIĄZANIU PROPORCJONALNEPOWIĄZANEPEŁNE SZACUNKUPOMOCNE |
Pamiętasz?
„Dziecko zachowuje się lepiej, kiedy czuje się lepiej”.
4 KROKI WSPÓŁPRACY Wyraź zrozumienie dla uczuć dzieckaOkaż empatięPodziel się odczuciami i spojrzeniem na sytuacjęZachęć dziecko do szukania rozwiązań |
Bibliografia:
- J. Nelsen: „Pozytywna Dyscyplina”, CoJaNaTo, Warszawa 2015
- J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina w klasie”, Pozytywna Rodzina, Milanówek 2015
- J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”, Pozytywna Dyscyplina, Pozytywna Dyscyplina, Warszawa 2018
- J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina. Pierwsze 3 lata życia”, Pozytywna Dyscyplina, Milanówek 2019