4. Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny. 28.04.2020
Pozytywna Dyscyplina pomaga w nawiązywaniu i budowaniu relacji nie tylko z dzieckiem. Pomaga również w nabywaniu umiejętności komunikowania się z dzieckiem – drugim człowiekiem w duchu szacunku z jednoczesnym stawianiem granic. Bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie i o świecie oraz jak decyduje się postępować w przyszłości.
Pozytywna Dyscyplina pomaga też w uświadomieniu sobie, że nikt z nas nie jest doskonały. Zdarza się nam popełniać błędy, które mogą być traktowane jako dobra okazja do rozwoju, do nauki. Warto o tym pamiętać, by nie obwiniać się za pomyłki. Istotne jest zrozumienie tego, że jeśli jesteśmy autentyczni, uczciwi wobec dziecka, możemy liczyć na to samo od niego.
PD pomaga nam również w uczeniu naszych dzieci ważnych umiejętności społecznych i życiowych, m. in.: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współodpowiedzialności, współpracy.
Dzięki wypracowanym na przestrzeni trzydziestu lat narzędziom i technikom możemy lepiej zrozumieć zachowania dzieci, zmienić sposoby reagowania na to zachowanie, znaleźć rozwiązania trudnych sytuacji.
Dla przypomnienia z poprzedniego tygodnia:
4 „P” POMYŁEK
- Pogódź się. Sam ze sobą, pogódź się, że się pomyliłeś, popełniłeś błąd.
- Przyznaj się. „Popełniłem błąd”.
- Przeproś. Współdzielenie odpowiedzialności.
- Poszukaj rozwiązania. Naprawienie błędu.
3 KROKI PRZEPRASZANIA:
- „Przykro mi z powodu tego, że…/ Przepraszam za to, że…” *
- „Postaram się już więcej tego nie robić.”
- „Czy przyjmujesz moje przeprosiny?”
*Staramy się unikać słowa „ale”, ponieważ tym spójnikiem przekreślamy pierwszą część zdania.
NARZĘDZIA POZYTYWNEJ DYSCYPLINY:
- Pozytywna przerwa
- Plan dnia
- Cztery błędne cele zachowania
- Błędy okazją do nauki
- Spotkania rodzinne
- Ustal ramy czasowe i trzymaj się ich
- Spędź specjalny czas
- Poświęć czas na trening
- Miej swoje życie
- Poczucie humoru
- Wsparcie
- Przestań ględzić i zacznij działać
- Ograniczony wybór
- Ucz dzieci współpracy
- Pytania pełne ciekawości
- Przesłanie miłości
- Ignoruj
- Uprzejmy i stanowczy
- Przekieruj i odwróć uwagę
„Zauważ, co jest we mnie dobrego i mów mi o tym, wzmacniaj mnie w byciu dobrym.”
„Jestem dzieckiem i po prostu chcę przynależeć.”
Bibliografia:
- J. Nelsen: „Pozytywna Dyscyplina”, CoJaNaTo, Warszawa 2015
- J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina w klasie”, Pozytywna Rodzina, Milanówek 2015