Pozytywna Dyscyplina
Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny

4. Narzędzia Pozytywnej Dyscypliny.         28.04.2020

Pozytywna Dyscyplina pomaga w nawiązywaniu i budowaniu relacji nie tylko z dzieckiem. Pomaga również w nabywaniu umiejętności komunikowania się z dzieckiem – drugim człowiekiem w duchu szacunku z jednoczesnym stawianiem granic. Bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie i o świecie oraz jak decyduje się postępować w przyszłości.

Pozytywna Dyscyplina pomaga też w uświadomieniu sobie, że nikt z nas nie jest doskonały. Zdarza się nam popełniać błędy, które mogą być traktowane jako dobra okazja do rozwoju, do nauki. Warto o tym pamiętać, by nie obwiniać się za pomyłki. Istotne jest zrozumienie tego, że jeśli jesteśmy autentyczni, uczciwi wobec dziecka, możemy liczyć na to samo od niego.

PD pomaga nam również w uczeniu naszych dzieci ważnych umiejętności społecznych i życiowych, m. in.: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współodpowiedzialności, współpracy.

Dzięki wypracowanym na przestrzeni trzydziestu lat narzędziom i technikom możemy lepiej zrozumieć zachowania dzieci, zmienić sposoby reagowania na to zachowanie, znaleźć rozwiązania trudnych sytuacji.

Dla przypomnienia z poprzedniego tygodnia:

4 „P” POMYŁEK

  1. Pogódź się. Sam ze sobą, pogódź się, że się pomyliłeś, popełniłeś błąd.
  2. Przyznaj się. „Popełniłem błąd”.
  3. Przeproś. Współdzielenie odpowiedzialności.
  4. Poszukaj rozwiązania.  Naprawienie błędu.

3 KROKI PRZEPRASZANIA:

  1. „Przykro mi z powodu tego, że…/ Przepraszam za to, że…” *
  2. „Postaram się już więcej tego nie robić.”
  3. „Czy przyjmujesz moje przeprosiny?”

*Staramy się unikać słowa „ale”, ponieważ tym spójnikiem przekreślamy pierwszą część zdania.

NARZĘDZIA POZYTYWNEJ DYSCYPLINY:

  1. Pozytywna przerwa
  2. Plan dnia
  3. Cztery błędne cele zachowania
  4. Błędy okazją do nauki
  5. Spotkania rodzinne
  6. Ustal ramy czasowe i trzymaj się ich
  7. Spędź specjalny czas
  8. Poświęć czas na trening
  9. Miej swoje życie
  10. Poczucie humoru
  11. Wsparcie
  12. Przestań ględzić i zacznij działać
  13. Ograniczony wybór
  14. Ucz dzieci współpracy
  15. Pytania pełne ciekawości
  16. Przesłanie miłości
  17. Ignoruj
  18. Uprzejmy i stanowczy
  19. Przekieruj i odwróć uwagę

 „Zauważ, co jest we mnie dobrego i mów mi o tym, wzmacniaj mnie w byciu dobrym.”

Jestem dzieckiem i po prostu chcę przynależeć.

Bibliografia:

  1. J. Nelsen: „Pozytywna Dyscyplina”, CoJaNaTo, Warszawa 2015
  2. J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina w klasie”, Pozytywna Rodzina, Milanówek 2015
Udostępnij na facebooku