Pozytywna Dyscyplina
Pytania pełne ciekawości

„Uprzejme i stanowcze wychowanie – Pozytywna Dyscyplina”

8. Pytania pełne ciekawości.   26.05.2020

Pozytywna Dyscyplina pomaga w nawiązywaniu i budowaniu relacji poprzez między innymi zadawanie pytań pełnych ciekawości. A co w tym chodzi? We współczesnym świecie pędzimy Łatwiej jest nam używać komunikatów rozkazujących typu: Zrób to. Weź to. Wynieś śmieci. Sprzątnij zabawki.

Co czujecie, kiedy słyszycie takie sformułowania? Chce Wam się współpracować? Chce Wam się mieć radość z tego, że używa się komunikatów rozkazujących? Czy wręcz odwrotnie? Czujecie niechęć do osoby, która to mówi.

W Pozytywnej Dyscyplinie dziecko zaproszone do współpracy, chętniej angażuje się w domowe zadania.

4 KROKI WSPÓŁPRACY

  1. Wyraź zrozumienie dla uczuć dziecka
  2. Okaż empatię
  3. Podziel się odczuciami i spojrzeniem na sytuację
  4. Zachęć dziecko do szukania rozwiązań

POLECENIA A PYTANIA

„Zamiast mówić dziecku, co ma robić, spróbuj spytać je, co jego zdaniem jest do zrobienia. Zwykle skłania to dziecko do namysłu i próby rozwiązania problemu, podczas gdy twoje kategoryczne polecenia budzą w nim jedynie chęć oporu.”

PYTANIA PEŁNE CIEKAWOŚCI

  1. Co robimy z zabawkami po skończonej zabawie?
  2. Co robisz, by nie było Ci zimno na dworze?
  3. Co robimy po wejściu do domu?
  4. Co robimy z naczyniami po skończonym posiłku?
  5. Jaki masz plan, by pamiętać o pracy domowej?
  6. Jaki ton pozwoliłby się nam usłyszeć?
  7. Jakich słów możesz użyć, abym Cię mógł/mogła zrozumieć?
  8. Jak możecie oboje rozwiązać ten problem?
  9. Na co się umawialiśmy w sprawie śmieci?
  10. Co możesz zrobić, by zdążyć na autobus?

TWOJE PYTANIA PEŁNE CIEKAWOŚCI

__________________________________________________________ __________________________________________________________ __________________________________________________________

Zdarzają się trudne sytuacje. Warto pamiętać, by być wsparciem dla dziecka w każdym momencie, by czasami poprostu być:

„Jestem tu dla Ciebie.”

„Jestem tu, aby Ci pomóc.”

„Jestem.”

„Widzę, jakie to trudne.”
„To chyba dla Ciebie bardzo dużo…”
„Będę tu tak długo, jak długo będziesz mnie potrzebować.”

Pamiętajmy, że dziecko chce nam powiedzieć:

„Zauważ, co jest we mnie dobrego i mów mi o tym, wzmacniaj mnie w byciu dobrym.” „Jestem dzieckiem i po prostu chcę przynależeć.”

Bibliografia:

  1. J. Nelsen: „Pozytywna Dyscyplina”, CoJaNaTo, Warszawa 2015
  2. J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina w klasie”, Pozytywna Rodzina, Milanówek 2015
  3. J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”, Pozytywna Dyscyplina, Pozytywna Dyscyplina, Warszawa 2018
  4. J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina. Pierwsze 3 lata życia”, Pozytywna Dyscyplina, Milanówek 2019
  5. J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina od A do Z. 1001 rozwiązań na codzienne wyzwania rodzicielskie”, Pozytywna Dyscyplina, Warszawa 2020
Udostępnij na facebooku