Pozytywna Dyscyplina – co to jest i co daje dzieciom? – 6.10.2020
Pozytywna Dyscyplina oparta jest na szacunku i empatii. Pozwala traktować młodego człowieka uprzejmie i stanowczo, a także otwiera nowe horyzonty w komunikacji opartej na wzajemnym szacunku. Pomaga wpierać rozwój samodyscypliny, odpowiedzialności i samodzielności u dzieci. Pozytywna Dyscyplina pomaga również zrozumieć, że:
„Dzieci zachowują się lepiej, kiedy czują się lepiej.”
Dwie Amerykanki, Jane Nelsen i Lynn Lott wypracowały metody i techniki, których celem jest umożliwienie dorosłym i dzieciom odczuwania większej radości, harmonii, współpracy, współdzielonej odpowiedzialności, wzajemnego szacunku oraz miłości w życiu i relacjach.
Pozytywna Dyscyplina opiera się na pracy dwóch wiedeńskich psychiatrów: Alfreda Adlera (1870 – 1937) oraz jego ucznia Rudolfa Dreikursa (1897 – 1972).
Adler uważał, że dzieci potrzebują porządku (struktury i odpowiedzialności) i wolności, aby mogły harmonijnie się rozwijać. Zapbserwował, że człowiek ma głęboką potrzebę bycia częścią wspólnoty. A niezaspokojona potrzeba przynależności i znaczenia wywołuje niewłaściwe zachowanie.
Dreikurs mówił o tym, że ważna jest uprzejmość poparta stanowczością w relacjach z dziećmi. Stanowczość połączona z uprzejmością oznacza szacunek dla dziecka, dla siebie i dla wymagań sytuacji. Twierdził, że zachęta to najważniejsza umiejętność dorosłego w procesie wychowania dziecka, ponieważ:
„Dziecko potrzebuje zachęty jak roślina wody.
Jest niezbędna do prawidłowego wzrastania i rozwoju.”
Jane Nelsen i Lynn Lott mówią, że :
– człowiek najlepiej uczy się nowych wzorców zachowania, eksperymentując i odkrywając znaczenia przez doświadczenie i kontrast,
– zamiast logicznych konsekwencji lepiej jest szukać rozwiązań, które są uzasadnione, rozsądne, pomocne i wypełnione szacunkiem.
Pozytywna Dyscyplina otwiera horyzonty i spojrzenie na style wychowania, pozwala zrozumieć, co wnosi w życie dziecka bycie surowym czy pobłażliwym dorosłym, jakie umiejętności społeczne i życiowe kształtujemy poprzez bycie uprzejmym i stanowczym jednocześnie.
5 ZASAD POZYTYWNEJ DYSCYPLINY:
- Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność, pomaga im poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności.
- Jest jednocześnie pełna szacunku i wymagająca: miękka i zdecydowana w tym samym czasie, czyli twarda dla problemu i miękka dla osoby.
- Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie i jak decyduje się postępować w przyszłości, aby przetrwać i odnosić sukcesy.
- Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych: szacunku, dbania o innych, rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i większej społeczności.
- Zaprasza dzieci do odkrywania, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.
Justyna Sudzik, mail: justyna.sudzik@gmail.com, tel. 885 280 333