Pozytywna Dyscyplina
Potrzeby. Uważność. Swoboda.

11. Potrzeby. Uważność. Swoboda. 16.06.2020

Pozytywna Dyscyplina bierze pod uwagę to, co człowiek myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje. Dzięki zrozumieniu tej prywatnej logiki łatwiej nam zrozumieć zachowania innych. Każde dziecko i dorosły człowiek potrzebuje mieć spełnioną potrzebę przynależności i znaczenia. W kontekście dziecka, kiedy ta potrzeba nie jest spełniona, ono źle się zachowuje. Wtedy my możemy, będąc z boku, zaobserwować jego potrzeby. Możemy też, patrząc w oczy z poziomu dziecka, powiedzieć:

„Jestem tu dla Ciebie.” „Jestem tu, aby Ci pomóc.” „Jestem.”
„Widzę, jakie to trudne.”
„To chyba dla Ciebie bardzo dużo…”
„Będę tu tak długo, jak długo będziesz mnie potrzebować.”

„Jak mogę Ci pomóc?”

Czasem trudno nam w spokoju pochylić się nad potrzebami dziecka, bo jesteśmy zmęczeni, zajęci. Wtedy łatwo unieść głos, powiedzieć coś niedobrego. Wszyscy popełniamy błędy, które mogą być dobrą okazją do nauki. Warto o tym pamiętać, by nie obwiniać się za pomyłki. Kiedy my jesteśmy autentyczni, uczciwi wobec dziecka, możemy liczyć na jego wyrozumiałość.

A co zrobić, kiedy rodzeństwo się kłóci i rywalizuje? Każde z dzieci chce powiedzieć:

„Pomóż mi budować poczucie własnej wartości.

Wzmacniaj mnie. Nie oceniaj mnie.

Kiedy rodzeństwo się kłóci, rywalizuje, warto powiedzieć o swoich potrzebach i uczuciach, zadać dzieciom pytanie, co możemy z tym zrobić, by wszyscy czuli się dobrze. Warto też poprosić o różne pomysły na rozwiązanie problemu kłótni, wybrać jedno rozwiązanie i sprawdzić, czy to był dobry pomysł. Jeśli nie, może kolejny pomysł się sprawdzi? Rodzeństwo kłócąc się, może w ten sposób próbować zwrócić na siebie uwagę: „Zauważ mnie.”, “Pozwól mi wybrać.”Szukajmy razem rozwiązań. Nie porównujmy, bo tym samym dajemy dziecku do zrozumienia, że nie jest w pełni wartościowe.

Bądźmy uważni na małego człowieka. Pozwólmy mu podążać za własnymi potrzebami. Bądźmy tuż obok gotowi, by zachęcać, wzmacniać, pomagać odkrywać talenty i pasje.

Bibliografia:

  1. J. Nelsen: „Pozytywna Dyscyplina”, CoJaNaTo, Warszawa 2015
  2. J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina w klasie”, Pozytywna Rodzina, Milanówek 2015
  3. J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”, Pozytywna Dyscyplina, Pozytywna Dyscyplina, Warszawa 2018
  4. J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina. Pierwsze 3 lata życia”, Pozytywna Dyscyplina, Milanówek 2019
  5. J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina od A do Z. 1001 rozwiązań na codzienne wyzwania rodzicielskie”, Pozytywna Dyscyplina, Warszawa 2020
Udostępnij na facebooku