Pozytywna Dyscyplina
Mózg. Błędne strategie zachowania.

BŁĘDNE STRATEGIE ZACHOWANIA

    CEL DZIECKA    TY CZUJESZ SIĘ:    ZAZWYCZAJ REAGUJESZ:    ODPOWIEDŹ DZIECKAZA ZACHOWANIEM DZIECKA KRYJE SIĘ PRZEKONANIE, ŻE:    ABY POMÓC W OSŁABIENIU TEGO PRZEKONANIA I ZAREAGOWAĆ  W SPOSÓB MOTYWUJĄCY I ZACHĘCAJĄCY:
N A D M I E R N A U W A G A  zwrócenie
na siebie
uwagi,
chociaż
sytuacja
tego nie
wymaga
(aby ktoś
się nim
zajął,
potrakto- wał
w specjalny sposób
  zirytowany,
rozdrażniony,
zmartwiony,
winny  
  przypominając
namawiając,
wyręczając
dziecko,
robiąc za nie
rzeczy, które
mogłoby
zrobić samo  
  na pewien
czas
przestaje,
ale wkrótce
podejmuje
ten sam
albo
podobny
sposób
zachowania  
  Jestem ważny
(przynależę)
tylko wtedy,
kiedy jestem
zauważany i
traktowany w
specjalny
sposób. Jestem
tylko wtedy,
kiedy się mną
zajmujesz.  
ZAUWAŻ MNIE— WŁĄCZ MNIE.
Spędź specjalny czas z dzieckiem – lista,
docenianie.
Poproś o zrobienie czegoś konstruktywnego.
„Widzę cię i będę wdzięczna jak pomożesz….”
(w domyśle: zamiast np.: marudzić,
przeszkadzać, upominać się o uwagę).
Przytulaj, dotykaj, poproś o przytulenie.
(przytul/dotknij mówiąc: „nie kochanie, za 10
minut”). Zrób coś nieoczekiwanego: rozśmiesz,
opowiedz anegdotę, zaproponuj mini
gimnastykę. Ustal specjalne gesty, którymi
pokażesz, o co ci chodzi (dotknij, pogłaszcz).
Mów kiedy coś jest możliwe „Słyszę Cię i mogę
porozmawiać z Tobą na dworze”. Nie mów nic
dwa razy, działaj. Unikaj specjalnego
traktowania (szczególnie, jeśli nie masz ochoty
na nie).
B Ł Ę D N A W Ł A D Z A  władza (być szefem)  sprowokowany,
postawiony
w obliczu
wyzwania,
zagrożony,
pokonany
zraniony,
  walcząc,
poddając się,
myśląc: „Nie
ujdzie ci to na
sucho” albo:
„Ja ci
pokażę”,
chcąc mieć
rację  
  Intensyfikacj
a złego
zachowania,
buntownicza
uległość,
czuje, że
wygrało,
jeżeli jesteś
zdenerwow
any, bierna
władza  
  Przynależę tylko
wtedy, kiedy
jestem szefem
lub kontroluję
sytuację albo,
kiedy
udowodnię, że
nikt oprócz
mnie nie może
być szefem.
„Nie zmusisz
mnie do
niczego”  
POZWÓL MI POMÓC— DAJ MI WYBÓR. Wyjdź
z koła walki o władzę, wycofaj się z konfliktu.
Przyznaj, że nie możesz go do niczego zmusić, i
poproś o pomoc, („Co mogę zrobić, abyś lepiej
poczuł się z moją decyzją, której nie zmienię”)
Poproś o pomoc (dzieci). Zachęcaj. Skieruj
władzę we właściwym kierunku. Zdecyduj, co ty
chcesz zrobić. Nie mów, działaj. Niech szefem
będzie wcześniej ustalony plan Nie walcz i nie
poddawaj się. Wycofaj się z konfliktu. Uspokój
się. Bądź stanowcza i uprzejma. Niech szefem
będzie ustalony plan. Buduj wzajemny
szacunek, wyraź zrozumienie dla emocji. Daj
ograniczony wybór. Uzyskaj pomoc w ustaleniu ,
rozsądnych ograniczeń, („Czego według Ciebie
powinniśmy się trzymać?).
Z E M S T A  zemsta (zrewanżować się)  oburzenie,
ból i
poczucie
zranienia,
zawód lub
niedowierza
nie  
  mszcząc się,
szukając
rewanżu,
myśląc: „Jak
mogłeś mi to
zrobić?  
Zemsta,
ranienie
innych,
niszczenie
przedmiotó
w, szukanie
rewanżu.
nasilenie
tego
samego
złego
zachowania
albo wybór
innej
metody
  Wydaje mi się,
że nie
przynależę;
czuję się
zraniony, więc
będę ranił
innych. Nikt
mnie nie kocha,
nikt mnie nie
lubi  
JESTEM ZRANIONA. Pogódź się z tym, że czujesz się zraniony i wyjdź z koła zemsty – to
tylko błędny cel.
Skup się na dziecku, zakładając jego pozytywne
intencje „Twoje zachowanie mówi mi, że czujesz
się zraniony. Czy możemy o tym porozmawiać?”
Unikaj kary i zemsty.
Uważnie słuchaj. Wyraź swoje uczucia.
Zachęcaj do pokazania silnych stron.
Weź odpowiedzialność za swoje
zachowanie/wkład w sytuację i przeproś jeśli
nieumyślnie zadałaś ból. Wysłuchaj dziecka z
uwagą i postaraj się zrozumieć jego punkt
widzenia.
Wyraź troskę i wesprzyj dziecko
B R A K W I A R Y  brak wiary w siebie (poddać się i mieć spokój)  brak
nadziei,
bezradność
i poczucie
bycia
pokonanym  
  poddając się,
wyręczając,
udzielając
zbędnej
pomocy  
  Dalsze
wycofanie
się,
bierność,
brak
poprawy,
brak
odpowiedzi  
Nie wierzę, że
mogę
przynależeć,
więc przekonam
wszystkich, że
nie mogą
niczego ode
mnie oczekiwać.
Jestem
beznadziejny i
niezdolny. Nie
ma sensu
próbować, bo i
tak nic mi się
nie uda.
NIE SPISUJ MNIE NA STRATY.
Pokaż, że wierzysz w dziecko.
Posuwaj się do przodu małymi krokami.
Przestań krytykować.
Chwal za każdą, nawet najmniejszą próbę
działania. Skoncentruj się na zaletach.
Nie okazuj litości.
Nie poddawaj się.
Stwórz szansę. odniesienia sukcesu.
Ucz umiejętności. Pokazuj, jak coś zrobić.
Ciesz się razem z dzieckiem.
Wykorzystaj jego zainteresowania.
Zachęcaj, zachęcaj, zachęcaj.
Przypomnij wcześniejsze, konkretne sukcesy  

DLACZEGO CZASEM NAM TRUDNO I TRUDNO NAM WPROWADZIĆ ZMIANY?

Tajemnica tkwi w mózgu.

”Mózg jak na dłoni” (dr Daniel Siegel i mary Hartzell)

  1. Pień mózgu (nadgarstek i dłoń) odpowiada za instynkt przetrwania: reakcja walki/ucieczki lub zamrożenia, dba o podstawowe czynności życiowe i bezpieczeństwo. Działanie automatyczne.
  2. Śródmózgowie, ciało migdałowate (kciuk) to radar bezpieczeństwa mózgu, odpowiada za przetwarzanie emocji i przechowywanie wspomnień. Ta część mózgu ostrzega o niebezpieczeństwie.
  3. Kora mózgowa (palce otaczające kciuk) odpowiada za postrzeganie, czynności motoryczne, mowę, wyższe czynności poznawcze i myślenie, planowanie…
  4. Kora przedczołowa (paznokcie) łączy pozostałe części mózgu jak centrala telefoniczna, która zapewnia dotarcie wiadomości we właściwe miejsca. To tu mózg przetwarza informacje i to tu mamy: rozumienie uczuć innych, umiejętność uspokajania się, umiejętność dokonywania wyborów, moralność, umiejętność wczuwania się w sytuację innych (odczytywanie języka ciała), tu jest intuicja, samoświadomość, uwolnienie od lęków.

Gdy jesteśmy zestresowani, przytłoczeni, mamy traumatyczne czy bolesne przeżycia, kora przedczołowa odskakuje. Tracimy kontrolę, tracimy „łączność w centrali” i przestajemy się uczyć. Aby się zaangażować i uczyć, potrzebujemy się uspokoić i przywrócić funkcjonalność korze przedczołowej. A gdy „klapka odskoczy”, wtedy ratunkiem jest POZYTYWNA PRZERWA i zastosowanie KOŁA RATUNKOWEGO.

BŁĘDNE STRATEGIE ZACHOWANIA – praca z tabelką

  1. Pomyśl o sytuacji między Tobą a dzieckiem, w której ostatnio sobie nie poradziłeś. Zapisz ja w paru słowach. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  2. Co czułeś? ………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. Jak zareagowałeś? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
  4. Jak dziecko odpowiedziało na Twoją reakcję? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  5. W oparciu o pkt. 1-4 ustal, jaki był błędny cel dziecka? (UWAGA, WŁADZA, ZEMSTA, BRAK WIARY) …………………………………………………………………………………………………………………………………
  6. Jakie przekonanie stoi za tym celem? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  7. Jaki jest kod (w tabelce: zachęcająca reakcja dorosłego), którego oczekuje dziecko, by poczuć się zachęcony? ………………………………………………………………………………………………………………
  8. Zdecyduj, czego chciałbyś spróbować następnym razem, gdy natrafisz na podobną sytuację. ……………………………………………………………………………………………………………………………………
Udostępnij na facebooku