Pozytywna Dyscyplina
Etykiety. Porównania. Motyl

SFORMUŁOWANIA ZACHĘCAJĄCE DZIECI DO ODPOWIEDZIALNOŚCI
I POZYTYWNEGO DZIAŁANIA (dla młodszych)

  1.  Okaż wiarę, przypominając jak dziecko potrafiło współpracować w danej sytuacji w przeszłości.

Widziałam, jak rozwiązałeś taką sytuację wcześniej, jestem przekonana, że potrafisz to zrobić.

  •  Pytanie pełne ciekawości.

Zastanawiam się, na ile różnych sposobów jesteś w stanie to rozwiązać?

  • Zauważenie emocji.

Naprawdę świetnie się tutaj bawicie. Ciężko jest skończyć zabawę i posprzątać. Które klocki najpierw zaczniemy chować do pudełka?

  • Sprawdź, co dziecko wie i jak rozumie daną sytuację.
    Na co teraz jest pora?
  • Poproś o współpracę i daj wybór.

Wiem, jak lubisz pomagać. Z kim mógłbyś to poukładać?

  • Ograniczony wybór.

Chcesz najpierw odłożyć duże klocki czy małe?

  • Powiedz, na czym dokładnie Ci zależy.

Piotrusiu, czas już odłożyć klocki.

  • Użyj sygnałów niewerbalnych.

Połóż rękę na ramieniu dziecka i wskaż gestem, co powinno się wydarzyć.

  • Oddaj władzę.

Jaki masz pomysł na rozwiązanie tej sytuacji?

10. Stwórz więź i przekseruj uwagę.

Zawsze jest przyjemniej, kiedy pracujemy razem. Co chcesz, żebym zrobiła, żeby ci pomóc?

(ale nie robić za dziecko)

SFORMUŁOWANIA ZACHĘCAJĄCE DZIECI DO ODPOWIEDZIALNOŚCI
I POZYTYWNEGO DZIAŁANIA (dla starszych)

  1. Określanie swoich granic: Jeżeli potrzebujecie mojej pomocy w odrabianiu pracy domowej, to jestem dostępna przed lekcjami we wtorki i czwartki. Nie pomagam w ostatniej chwili.
  2. Okazywanie miłości i zachęty: Czy wiesz, że zależy mi na tobie i jesteś dla mnie ważniejszy niż twoje oceny – niezależnie od wszystkiego?
  3. Wspólne rozwiązywanie problemów: Jak sądzisz, jak ci idzie praca? Czy masz ochotę wysłuchać, co mnie niepokoi? Może moglibyśmy się zastanowić wspólnie nad możliwymi rozwiązaniami?
  4. Najpierw stwórz więź:  Widzę, że nie jesteś zadowolona ze swojej oceny. Wierzę, że potrafisz zrozumieć tę lekcję i wyciągnąć wnioski, co powinnaś zrobić, aby otrzymać ocenę, która będzie cię satysfakcjonować.
  5. Dystansowanie się od cudzych problemów: Nie podoba mi się, że się nie uczysz, bo uważam, że wykształcenie to ważna sprawa. Myślę, że dobre wykształcenie przyniosłoby ci korzyści w życiu. Naprawdę chciałbym,  byś solidniej przykładał się do swojej pracy.
  6. Umowy, nie nakazy:  Czy możemy usiąść i opracować plan dotyczący twojej pracy w klasie, który nas oboje zadowoli?
  7. Słuchaj bez naprawiania i oceniania: Chciałbym usłyszeć, jak ty to rozumiesz. Czy możesz mi powiedzieć, dlaczego wykonywanie zadań domowych nie ma dla ciebie znaczenia?
  8. Okazywanie wiary: Wierzę w ciebie i ufam, że potrafisz dojść sam do tego, czego potrzebujesz. Wiem, że kiedy będzie to dla ciebie ważne, będziesz wiedział, co robić.
  9. Zaciekawienie: Jaki jest twój plan?

Po prostu bądź…

„Jestem tu dla Ciebie.” „Jestem tu, aby Ci pomóc.” „Jestem.”

Dziecko mówi do Ciebie:

„Pomóż mi budować poczucie własnej wartości.

Wzmacniaj mnie. Nie oceniaj mnie.

Poświęć mi troszkę więcej czasu.

Uczę się życia razem z Tobą i dzięki Tobie.”

Co jeszcze Pozytywna Dyscyplina pomaga nam sobie uświadomić? Otóż:

„Zauważ, co jest we mnie dobrego i mów mi o tym, wzmacniaj mnie w byciu dobrym.” oraz Jestem dzieckiem i po prostu chcę przynależeć.

Bibliografia:

  1. J. Nelsen: „Pozytywna Dyscyplina”, CoJaNaTo, Warszawa 2015
  2. J. Nelsen, L. Lott, S. Glenn: „Pozytywna Dyscyplina w klasie”, Pozytywna Rodzina, Milanówek 2015
  3. J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków”, Pozytywna Dyscyplina, Pozytywna Dyscyplina, Warszawa 2018
  4. J. Nelsen:, Ch. Erwin, R.A. Duffy: „Pozytywna Dyscyplina. Pierwsze 3 lata życia”, Pozytywna Dyscyplina, Milanówek 2019
Udostępnij na facebooku